Jól értékesíthető a magyar bárány az idei évben, köszönhetően a keresleti piac kialakulásának, adta hírül a Juh- és Kecske Terméktanács.
Több okai is van annak, hogy a jó minőségű bárányt könnyedén el lehet adni külföldön.
Az uniós piacra kevesebb hús érkezik Új-Zélandból és az Egyesült Királyságból, illetve a magyar kivitelt növeli az is, hogy az elmúlt években nőtt a kereslet a nagyobb súlyú bárányok iránt.
A kiviteli árak tavaly óta magasak, és ez a következő két hónapban sem fog változni, ugyanis a muszlim országokban a ramadán ünnepe májusig tart, ami magasan tartja a keresletet.
Továbbra is az olasz tekinthető a legnagyobb piacnak, viszont a részaránya 94 %-ról 70 % alá csökkent. Olaszországon kívül, európában Németország, Ausztria, Svájc a magyar bárány nagy vásárlója.
A magyarországi báránynak mindössze 10-15 %-a kerül értékesítésre belföldön, a fejenkénti fogyasztás pedig évi 0,33-0,38 kilogramm. Az EU-átlag a Brexit előtti 1,9 kilogrammról 1,3 kilogrammra csökkent, de az elmúlt 3 évben uniós támogatású, spanyol-magyar bárányhús-promóciós kampánnyal ösztönözték a fogyasztást.
Ez a kezdeményezés olyan jól sikerült, hogy az EU is mintaértékű programként elismerte. Folytatásaként idén éve elején újabb, 2023-ig tartó fogyasztási kampány kezdődött, jelentős EU-s hozzájárulással. A kampány célja, hogy a városiak, és a fiatalok, akik nem ismerik eléggé a bárányhúst, tudomást szerezzenek róla, hogy milyen értékes ételről van szó, amely kiváló fehérjeforrás.
Forrás: agroinform.hu